Eigenlijk was mijn eerste motorfiets, na het bromfiets tijdperk een Kreidler RS 50 cc, deze had een motorfiets kenteken, en daar heb ik ook mijn motor rijbewijs opgehaald. Toen in 1975 mocht je nog met een proefrijbewijs rondtoeren. Dan moest je met een blauw plaatje met een L erop rondrijden en had je enige maanden de tijd om je rijbewijs te halen.
Ondanks een harde leerschool van diefstal van 2 van mijn bromfietsen, Beide waren ook een Kreidler koos ik toch voor deze 50 cc RS, misschien iets van harde leerschool, of gewoon een botte kop. Of misschien vond ik het gewoon leuk.
Ik heb er toch nog 2 jaar op rond gereden, waarna ik mijn eerste Suzuki kocht, een 750 GT.
Ook deze Kreidler vond het dieven gilde mooi, want ook hier zijn er 2 van mij gestolen, maar daar in een ander verhaaltje meer over.
Lees ook het verhaal over mijn andere motoren hier.
Kreidler is een historisch Duits merk van motorfietsen en bromfietsen.
Pas in 1950 bouwde Kreidler de eerste bromfietsen. Deze machines hadden zonder uitzondering een 50cc-tweetaktmotor, vaak met liggende cilinder.
In 1957 kwam de beroemde Kreidler Florett-bromfiets op de markt. Dit model, dat eigenlijk als lichte motorfiets werd uitgebracht, zou een groot succes worden. Zelfs toen het met de bromfietsmarkt bergafwaarts ging, groeide Kreidler.
Lees hier meer over Kreidler
Ook leuk de Suzuki 750 GT
Ook leuk de Rover 3500V8